სარკინიგზო ობიექტების დაპროექტების პროცესში გათვალისწინებულია სისტემის თითოეული ელემენტის თავისებურებები. ამ სტატიაში ვისაუბრებთ მიერთებასა და შუალედური ლიანდაგების სამაგრებზე. ცალკე აღვნიშნოთ, თუ რამდენად მნიშვნელოვანია ისინი — გეომეტრიული პარამეტრები, სივრცითი სიხისტე და ტრასის საერთო საიმედოობა დიდწილად მათზეა დამოკიდებული. ასევე, მიერთებითი სამაგრები გავლენას ახდენს ტრანსპორტის მოძრავ ნაწილებსა და ქსოვილს შორის ურთიერთქმედების პროცესზე.ㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤㅤ
რას უწოდებენ სარკინიგზო სამაგრებს??
ისინი ბილიკის ზედა სტრუქტურის ძირითადი ელემენტებია. ამ მოწყობილობების დახმარებით ლითონის კონსტრუქციები ერთმანეთთან ან/და ფუძესთან არის დაკავშირებული (ძირის ფუნქციას ასრულებს ხის ან რკინაბეტონის შპალები).
გარდა ამისა, მათი მონაწილეობით იქმნება უწყვეტი გზა, თუ საჭიროა, რომ გადაადგილება მოხდეს მხოლოდ კვანძების ბოლო ნაწილებში, ხოლო შუა ნაწილებში ყველაფერი უცვლელი რჩება, თუნდაც ტემპერატურის ცვლილებების გავლენის ქვეშ. მშენებლობასა და ექსპლუატაციაზე დახარჯული თანხა დამოკიდებულია გამოყენებული სამაგრი მოწყობილობების რაოდენობაზე. მაგრამ არ შეიძლება თანხის დაზოგვა მათზე ეკონომიის მიზნით, რადგან ამან შეიძლება საფრთხე შეუქმნას უსაფრთხოებას.
სარკინიგზო მიეერთების დანიშნულება და სახეობები
დამაკავშირებელი ფუნქციის გარდა, ამ მოწყობილობებს აქვთ რამდენიმე სხვა ფუნქციაც:
- შემცირებული ვიბრაციის დონე, რომელიც გადაეცემა შპალებს, ბალასტს და მიწის ბალიშს;
- იზოლაციის უზრუნველყოფა იქ, სადაც არის ელექტრო წევა და ავტომატური ბლოკირება;
- ბილიკის დაცვა დაზიანებისგან.
მოწყობილობები გამოიყენება სქემებში შუქნიშნების, ბლოკის მონაკვეთების საზღვრების, ელექტრიფიცირებული ხაზების და დისპეტჩერიზაციის ცენტრალიზებულ გზებზე. ვინაიდან ბილიკის ზედა სტრუქტურის ყველა ეს ელემენტი განსხვავდება ერთმანეთისგან, აუცილებელია თითოეული ცალკე განხილვა.
ისინი იყოფა ორ ძირითად კატეგორიად:
- მიერთებითი – H-ფორმის კვანძების მიერთება ერთმანეთთან ;
- შუალედური — ლითონის კონსტრუქციების დამაგრება საყრდენებზე.
სარკინიგზო მიერთება და მიერთების სამაგრები შეიძლება დამონტაჟდეს წონაზე, ერთ ან ორმაგ შპალეზე. ორი ფიქსირებული მოწყობილობა გამოყოფილია მცირე ღრეჩოთი ისე, რომ მათი დაგრძელება და გაფართოება შესაძლებელი იყოს ტემპერატურის მატებასთან ერთად. ბოლოები მოძრაობს ოვალური ან მრგვალი ტექნიკური ხვრელების არსებობის გამო.
სამაგრი АРС
![Скрепления АРС](https://railwayshop.ge/wp-content/uploads/2022/07/skrepleniya-ars.jpg)
![](https://railwayshop.ge/wp-content/uploads/2022/07/skreplenie-ars-4-450x450.jpeg)
ანკერის ლიანდაგის სამაგრი(АРС) გამოიყენება ლიანდაგის საიმედო დამაგრებისთვის რკინაბეტონის შპალებთან. დამაგრება განკუთვნილია ფართო ლიანდაგის ტრასებზე დატვირთვის მაღალი ხარისხით. დიზაინის სიმარტივის, დაბალი დეტალებისა და დაბალი ღირებულების გამო, АРС არის ყველაზე მომგებიანი და საიმედო სამონტაჟო ვარიანტი.
ARS-ის განვითარება არის გზა სარკინიგზო ტრანსპორტის მუშაობის გასაუმჯობესებლად ლიანდაგის საიმედოობისა და მის გასწვრივ მოძრაობის სიჩქარის გაზრდით. გადამწყვეტი როლი ითამაშა მექანიზმის შემუშავებამ, რომელიც უზრუნველყოფს საიმედო კავშირს საყრდენებსა და ბილიკის ზედა სტრუქტურებს შორის. APC-ზე გადასვლა განპირობებულია საიმედო ფიქსაციით შეუფერხებელი დამაგრების მოდელის ექსპლუატაციაში გაშვების აუცილებლობით. 2001 წელს მისი დანერგვის შემდეგ, განხილული АРС მოდელის გამოყენებით 3 კმ-ზე მეტი სარკინიგზო ლიანდაგი გაყვანილია. გასული წლების განმავლობაში, მოწყობილობა მშვენივრად «დაეუფლა» და «დამკვიდრდა».
![](https://railwayshop.ge/wp-content/uploads/2022/07/img-3423.jpg)
АРС необходимо для:
- საყრდენი საფუძველის საიმედო კავშირისთვის ბილიკის ზედა სტრუქტურებთან;
- გისოსების მდგრადობის გაზრდა;
- სტაბილიზაცია და მთლიანობის შენარჩუნება სარკინიგზო ტრანსპორტიდან მუდმივი დატვირთვის დროს.
პრაქტიკული გამოყენების სფერო:
უწყვეტი ბილიკის დაგება, რომელიც ხასიათდება ხაზების ზოგიერთი მონაკვეთის განივი და გრძივი მიმართულებით ძვრების მიმართ მაღალი წინააღმდეგობით:
- გვირაბები ვიბრაციებისგან დასაცავად;
- ხიდები (ბალასტით და მის გარეშე);
- სწორი და მოხრილი ბილიკის სექციები ლიანდაგის სიგანით 15.2 სმ;
საიმედო, რეგულირებადი დამაგრების აღჭურვისთვის საჭიროა 6 ტიპის სტრუქტურული ელემენტი: წამყვანი, ზამბარის ტერმინალები, მონორეგულატორი, შუასადებები, საიზოლაციო კუთხე, კლემქვეშა.
უპირატესობები АРС: დაჭერის ძალის რეგულირება, სიმაღლის რეგულირება (რაც შესაძლებელს ხდის სხვადასხვა სპაისერის გამოყენებას), ვერტიკალური დიაპაზონის რეგულირება ბოლოების პოზიციის შეცვლით
სამაგრები ЖБР
![Скрепление ЖБР](https://railwayshop.ge/wp-content/uploads/2022/07/shurup-putevoj-czp54.gif)
![Скрепление ЖБР](https://railwayshop.ge/wp-content/uploads/2022/07/whatsapp-image-2021-10-05-at-11.55.27-450x450.jpeg)
რკინაბეტონის სარკინიგზო სამაგრები (ЖБР) -ეს არის ერთ-ერთი ყველაზე გავრცელებული და ეფექტური სარკინიგზო დამაგრების სისტემა სარკინიგზო ინფრასტრუქტურაში. რკინაბეტონი არის ფოლადის რელსების, ბეტონის ბლოკების და სამაგრი ელემენტების ერთობლიობა, რომელიც ქმნის საიმედო და გამძლე კავშირს რელსებსა და შპალებს შორის.
უპირატესობები ЖБР:
- სიმტკიცე და გამძლეობა: რკინაბეტონის სარკინიგზო სამაგრებს აქვთ მაღალი სიმტკიცე და მაღალი დატვირთვის გაძლების უნარი, რაც მათ საშუალებას აძლევს უზრუნველყონ ლიანდაგის სტაბილურობა და საიმედოობა დიდი ხნის განმავლობაში.
- ბილიკის გეომეტრიის სტაბილურობა: ЖБР უზრუნველყოს ლიანდაგის გეომეტრიის სტაბილურობა და სიზუსტე, რაც ხელს უშლის რელსების გადაადგილებას ან გადატრიალებას და უზრუნველყოფს მატარებლის გლუვ მოძრაობას. ეს განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია მაღალსიჩქარიან მონაკვეთებზე და კრიტიკულ ადგილებში, როგორიცაა მოსახვევები ან ფერდობები.
- კოროზიისგან დაცვა: ბეტონის ბლოკები ЖБР ემსახურება როგორც დამცავ ფენას ფოლადის რელსებისთვის, ხელს უშლის ლითონის კონტაქტს ტენიანობასთან და გარემოსთან. ეს ამცირებს კოროზიის რისკს და ახანგრძლივებს რელსების სიცოცხლეს.
ფუნქციები ЖБР:
- რელსების დამაგრება: რკინაბეტონის პროდუქტების ერთ-ერთი მთავარი ფუნქციაა ლიანდაგების საიმედო ფიქსაცია შპალებზე. ეს უზრუნველყოფს სტაბილურობას და ხელს უშლის ლიანდაგების მოძრაობას მატარებლების დატვირთვის ქვეშ.
- დატვირთვის განაწილება: ЖБР თანაბრად ანაწილებს ტვირთს გამვლელი მატარებლებიდან შპალებსა და ლიანდაგის ძირზე. ეს ხელს უშლის ნიადაგის დეფორმაციას და ამცირებს ბილიკის დაზიანების რისკს.
- ამორტიზაცია და ხმაურის შემცირება: ბეტონის ბლოკები ЖБР ემსახურება როგორც ამორტიზატორები, ამცირებს ვიბრაციას და ხმაურს გამვლელი მატარებლებისგან. ეს ხელს უწყობს მგზავრების კომფორტის გაუმჯობესებას და გარემოზე უარყოფითი ზემოქმედების შემცირებას.
- გამძლეობა ნებისმიერ ამინდიან პირობებთან: ЖБР უაღრესად მდგრადია ამინდის პირობების მიმართ, ტემპერატურის ცვლილებებისა და ტენიანობის ჩათვლით. ეს საშუალებას აძლევს მათ შეინარჩუნონ ძალა და სტაბილურობა ექსტრემალურ პირობებშიც კი.
![სამაგრის კომპლექტი შპალაზე жбр ш1: 4 ზესადები ჭანჭიკი + 4 კლემის ჭანჭიკი ПК კლემასთან + 2 КБ + 2 ЦП328 + ЦП143 ახალი](https://railwayshop.ge/wp-content/uploads/2022/06/img-35dsfsd5333243243.jpg)
ЖБР-ის ღირებულება
- სამაგრი კომპლექტი შპალაზე ЖБР Ш1: 4 სანიშნე ჭანჭიკი აწყობილი+ 4 კლემის ჭანჭიკი აწყობილი ПК კლემასთან + 2 КБ + 2 ЦП328 + ЦП143“
შედგენილი მასალა
განსახილველი მოწყობილობების კომპოზიტური მასალა და კონფიგურაცია განსაკუთრებულ ყურადღებას იმსახურებს. თანამედროვე კონდახის სარკინიგზო სამაგრების დიზაინში შედის ჭანჭიკები, საყელურები, თხილი და ბალიშები. საიზოლაციო ელემენტებს, რომლებიც ბლოკავს ელექტრო დენს, აქვთ შემომფარავი გარსი, რომელიც არის რამდენიმე ფენა და ბუჩქები, რომლებიც დამზადებულია პოლიეთილენისგან, ბოჭკოვანი ან ტექსტოლიტისგან. კიდევ ერთი ვარიანტია წებოს ჭანჭიკები. ამ შემთხვევაში, მინაბოჭკოვანი იზოლაცია მიმაგრებულია ლიანდაგზე ეპოქსიდური წებოვანი გამოყენებით.
დენის გამტარი საფარი დამზადებულია ფოლადის მავთულისგან. ისინი აღჭურვილია ლითონის კონსტრუქციის თავის გამოუყენებელი პირით. დასაბრუნებელი ბიძგი მიეწოდება სპილენძის კაბელს.
ცალკე სამაგრი უგულებელყოფა KB 65 აუცილებელია სარკინიგზო ლიანდაგის კონსტრუქციების მოსაწყობად, თუ P65 სარკინიგზო ლიანდაგის რკინაბეტონის შპალებზე დაყენებულია ცალკე დამაგრება. პროდუქტის გამოყენება შესაძლებელია ნებისმიერ კლიმატურ პირობებში.
შუალედური ელემენტები
შუალედური ელემენტები იყოფა სამ კატეგორიად:
- განუყოფელი. ამ შემთხვევაში სარკინიგზო პროფილი ფიქსირდება საყრდენზე;
განცალკევებული. ნაგლინი პროდუქტი მიმაგრებულია ქვესადებზე შემდეგ ამ სტრუქტურას ათავსებენ შპალებზე. შეერთების წერტილი გამაგრებულია ხრახნებით ან ჭანჭიკებით;
- შერეული. მონტაჟი ხორციელდება ისევე, როგორც ცალკეული ტიპისთვის, მაგრამ გამოიყენება ტექსტოლიტის ან ბოჭკოვანი ფენა და დამატებით არის დამაგრებული ყავარჯნებით.
თითოეულ ვარიანტს აქვს თავისი ამოცანები, რაც დამოკიდებულია იმაზე, თუ რა დატვირთვას გადაიტანს ხაზი.
აღსანიშნავია, რომ შუალედური სარკინიგზო საკინძები კარგად ეწინააღმდეგება გრძივი მოძრაობას. ცალკეული ელემენტების შერჩევისას, დამატებითი ფიქსაცია არ არის საჭირო. მთავარი უპირატესობა ის არის, რომ ასეთი დიზაინი არ ექვემდებარება გრძივი გადაადგილებას ტრეკების გასწვრივ. განსაკუთრებით მაშინ, როდესაც საყრდენი ბაზა მდებარეობს დამსხვრეული ქვის ბალასტზე. ამ ელასტიური ფენის წყალობით, ორი პრობლემა მოგვარებულია ერთდროულად — ტვირთის ერთგვაროვანი განაწილება გზის საძირკველზე და წყლის ეფექტური გადინება ВСП-დან.
შერეულ და განუყოფელ კავშირებს სჭირდება დაცვა ქურდობისგან. ამისათვის ისინი აღჭურვილია ქურდობის საწინააღმდეგო მოწყობილობებით — ზამბარის სამაგრებით, რომელთა ერთი ბოლო მიმაგრებულია სარკინიგზო გზამკვლევის ძირზე, ხოლო მეორე ძირის მოპირდაპირე მხარეს. გარდა ამისა, მათ შეიძლება ჰქონდეთ წნევის სოლი, მაგრამ უმეტეს შემთხვევაში ისინი აკეთებენ ამის გარეშე, რათა სტრუქტურა მაქსიმალურად მსუბუქი იყოს და არ იყოს მიდრეკილი მსხვრევისკენ.
მსგავსი მოწყობილობები დამონტაჟებულია ვიწრო და ფართო ლიანდაგზე, ერთ და ორ ლიანდაგზე. მათი შენახვა მარტივია და მათი გამოყენება შესაძლებელია დიდი ხნის განმავლობაში. ამის საფუძველზე ეკონომიკურად მომგებიანია ამ მოწყობილობების დაყენება.
რა თქმა უნდა, შესაკრავის დასაყენებლად საჭიროა გარკვეული რაოდენობის შუალედური სარკინიგზო შესაკრავები. მარშრუტის ყოველ კილომეტრზე ორმოციდან ასამდე ერთეულია განთავსებული. რაოდენობაზე გავლენას ახდენს გამოყენებული ლითონის კონსტრუქციების სიგრძე. გარდა ამისა, ისინი განიხილავენ რამდენი სამონტაჟო და ტერმინალის ჭანჭიკი, თხილი, საყელურები, უგულებელყოფა და რეზინი, ხრახნები, ყავარჯნები, ქურდობის საწინააღმდეგო დამცავი, გვერდითი საყრდენი და კავები იქნება საჭირო. არსებობს სპეციალური ცხრილებიც კი, რომლებიც ხელს შეუწყობს გაანგარიშების პროცესს.
როგორ არის კლასიფიცირებული სარკინიგზო სამაგრები?
ფართოდ გამოიყენება შემდეგი ტიპები:
- პანდროლი, რომელიც წარმოადგენს წამყვან კვანძს, რომელიც გამოიყენება იმ ადგილებში, სადაც ტრანსპორტები მოძრაობენ მაღალი სიჩქარით;
- W30 (VOSSLOH), გამოიყენება ლიანდაგებზე, რომლებზეც მძიმე ლოკომოტივები მოძრაობენ;
- სამაგრი жбр. უქვესადებო და ზამბარიანი საჭიროა რკინაბეტონის შპალებისათვის;
- სარკინიგზო სამაგრები АРС – ტრანსპორტის მართვას უსაფრთხოს ხდის. გარდა ამისა, АРС საკინძები საშუალებას გაძლევთ დაზოგოთ შეზეთვა (რადგან ინსტალაციის შემდეგ სტრუქტურა არ საჭიროებს სპეციალურ მოვლას) და შეამციროთ ხარჯები უწყვეტი ქსელის მზიდი მონაკვეთებზე;
- დამაგრება KБ, KД, Д. ეს არის ქვესადების კავშირი, რომელსაც აქვს ფიბრის, მინაბოჭკოვანი, პოლიეთილენის, ტექსტოლიტის ფენა.
- უქვესადებო. ძირითადად, ისინი წამყვანია. მათ მიეკუთვნება პანდროლი, АРС, ასევე რელესბის სამაგრი ЖБР 65 და სხვა სახეობები
კლემის ტიპის მიხედვით, დამაგრებები შეიძლება იყოს:
- ხისტი. ისინი გამოირჩევიან ყველაზე საიმედო ფიქსაციით. თუმცა, ამის გამო, ნაწილების ზედაპირების მექანიკური აბრაზია ხდება იქ, სადაც ისინი კონტაქტში არიან. ყველაზე გავრცელებული ვარიანტებია КД და КБ;
- დრეკადი. მათ შორისაა ფირფიტა (ЖБР, ЖБ) და ჯოხი (Пандрол-350, АРС, ЖБР-65). აქ მნიშვნელოვანია დამჭერი ელემენტის დიზაინი. ეს შეიძლება იყოს ბრტყელი და გრძივი, და როგორ ნაწილდება დატვირთვა ამაზეა დამოკიდებული. ბრტყელი ვარიანტები ხასიათდება უფრო დიდი კონტაქტის ზედაპირით, რაც აიძულებს ზეწოლას ყველა მიმართულებით გადანაწილდეს. მაგრამ მათი ფასი გაცილებით მაღალია.
რელსების და შპალების სარკინიგზო დამაგრება ასევე კლასიფიცირდება ინსტალაციის მეთოდის მიხედვით:
- ჭანჭიკებიანი. ეს არის კლასიკა, რომელიც პირველად გამოჩნდა. ეს ვარიანტი ხელმისაწვდომი და მრავალმხრივია. ამ კატეგორიაში შედის КБ, КД;
- ანკერის.მათ აქვთ ფიქსაციის მაღალი საიმედოობა, ამიტომ ისინი გამოიყენება მძიმე ნაწილებზე მუდმივი მაღალი დატვირთვით. ამ კატეგორიაში შედის Пандрол-350 და АРС-4.
- დუბელხრახნიანი, ან დასაკეტი. კომბინირებული ვარიანტი. ეს არის წნელები, რომლებსაც აქვთ კვადრატული ან ექვსკუთხა თავი და გარე ძაფი ნიმუშით, რომელიც ემთხვევა ხვრელში არსებულ ღარს. აქ ყველაზე გავრცელებულია ЖБР-65Ш и К2.
სარკინიგზო შესაკრავები ხის შპალერებისთვის
რელსების დამაგრება ხის შპალებზე
შეიძლება იყოს:
- უქვესადებო;
- ქვესადებით;
- განუყოფელი;
- განცალკევებული;
- შერეული.
განუყოფელი კავშირები გულისხმობს ფიქსაციას პირდაპირ საყრდენზე უგულებელყოფის გამოყენებით. ცალკე — ნაგლინი სარკინიგზო ლითონი მიმაგრებულია მხოლოდ უგულებელყოფაზე, დამოუკიდებლად ფიქსირდება საყრდენზე. შერეული ვარიანტი — სარკინიგზო პროფილი ფიქსირდება საყრდენზე უგულებელყოფით, რომელიც, თავის მხრივ, ასევე მიმაგრებულია საყრდენზე.
სარკინიგზო საკინძები რკინაბეტონის შპალერებისთვის
რკინაბეტონის შპალებზე რელსების დამაგრება შეიძლება იყოს:
- ქვესადებიანი და უქვესადებო;
- ხისტი და დრეკადი;
- განცალკევებული და განუცალკევები
რკინაბეტონის შპალების ყველაზე გავრცელებული შუალედური სარკინიგზო სამაგრები არის ცალკე KБ სამაგრები, რომლებსაც აქვთ ხისტი კლემები.