ბორბლების შედგენილობა — ძირითადი ელემენტები და გაუმართაობა


დიდი რადიუსის მოსახვევები (დაახლოებით ხუთასი მეტრი ან მეტი) წარმოიქმნება ბორბლის გარშემოწერილობის გასწვრივ ბორბლების დიამეტრებს შორის განსხვავების გამო, რაც წარმოიქმნება ბორბლის მთელი მიმართულებით გადაადგილების პროცესში. ეს ეფექტი განპირობებულია ბორბლის სიბრტყის (პროფილის) ცილინდრული და არა კონუსური ფორმის გამო. ანუ, ბორბლის რგოლის გარე დიამეტრი უფრო მცირეა, ვიდრე შიდა დიამეტრი. ამის გამო, სარკინიგზო ზედაპირის პროფილის გათვალისწინებით, ბორბალი მოძრაობს მისი ცენტრალური ნაწილიდან შემობრუნების გარე კიდეზე.

Гребень внешнего колеса

ეს შესაძლებელს ხდის მატარებლის მოძრაობისას სხვადასხვა ბორბლებზე გადართვას. ეს საშუალებას გაძლევთ გადახვიდეთ სხვადასხვა ბორბლებზე, როდესაც მატარებელი მოძრაობს. საავტომობილო ვაგონის ბორბლების წყვილი, რომელიც გადის გადამრთველის გასწვრივ, რომელიც ხასიათდება რკალის უფრო მცირე რადიუსით, შეუძლია გადაადგილება ბორბლებზე ქედების წყალობით. ქედის სისქე შეიძლება განსხვავდებოდეს. გარე ბორბლის ფლანგზე და ლიანდაგის ზედაპირზე გავლენას ახდენს ძალები, რომლებიც წარმოიქმნება ბორბლის მოძრაობისა და ლიანდაგის შიდა გვერდით ზედაპირთან შეხების შედეგად.

თუ მატარებელი მოძრაობს სწორ გზაზე, ბორბლების ფლანგები მოქმედებს როგორც სტაბილიზატორები, რათა შეინარჩუნონ მოძრაობის სწორი მიმართულება. როდესაც მატარებელი მოძრაობს, ბორბალი და რელსები შედის კონტაქტში მიკროდეფორმაციების წარმოქმნასთან. ეს ხდება ლითონის არასაკმარისი სიმკვრივის გამო. ამრიგად, ბორბალსა და ლიანდაგს შორის შემაკავშირებელი ძალა იზრდება სიჩქარისა და ხახუნის ძალების მატებასთან ერთად. არის სისტემები, რომელთა ელემენტები ბრუნავენ სხვადასხვა ფარდობითი სიჩქარით. მაგრამ მათ არ შეიძლება ეწოდოს ბორბლები. ასეთი სისტემები გამოიყენება მოძრავი შემადგენლობის დაბალი სიჩქარით გადასაადგილებლად.

როგორ არის აგებული ბორბალი?

ბორბლის დიზაინს აქვს საკუთარი მახასიათებლები. ბორბალი შედგება სამი ნაწილისგან — ორი ბორბალი და ღერძი. პრაქტიკაში, დიზაინში ასევე შედის ბორბლების ნაკრების საბურავი. სახვევის ბორბალი ხასიათდება რთული კომპოზიციით.

ბორბლების წყვილის კიდევ ერთი დიზაინის მახასიათებელია კავშირი გარე ღერძების ყუთების გამოყენებით, რომლებიც მიმაგრებულია სარკინიგზო მოძრავი შემადგენლობის ბორტზე. ეს სქემა საშუალებას გაძლევთ აკონტროლოთ ტარების ცვეთა და შეცვალოთ ისინი დიდი ძალისხმევის გარეშე.

სარკინიგზო ბორბლების პროფილის ნორმალურ მდგომარეობაში შესანარჩუნებლად, ბორბლები ტრიალდება. და თუ საჭეს აქვს საბურავები, შეცვალეთ საბურავები. ბორბლების ნაკრების მთავარი გეომეტრიული პარამეტრი არის მანძილი ბორბლების შიდა კიდეებს შორის. თუ ვსაუბრობთ რუსულ გზებზე, ის უდრის 1440 მმ-ს დასაშვები ცდომით ±3 მმ (ლიანდაგის სიგანე 1520 და 1524 მმ) და 990 მმ დასაშვები ცდომით ±3 მმ (ლიანდაგის სიგანე 1067 მმ).

ვინაიდან ბორბლების წყვილებს ექვემდებარება მაღალი მოთხოვნები სიძლიერისა და საიმედოობისთვის, მათი ბორბლების წყვილის ფორმირება და შეკეთება ხორციელდება გარკვეული წესების შესაბამისად, რომლებიც მკაცრად არეგულირებს ტექნოლოგიურ პროცესებს. ეს მოიცავს სამუშაო ნაწილების შემობრუნებას და დაფქვას, საჭირო ტემპერატურას, რომლის დროსაც უნდა ჩამოყალიბდეს ბორბლები, ტოლერანტობა, მორგება და ა.შ.

ელექტრული ლოკომოტივის ბორბლების წყვილის მოწყობილობა

ელექტრული ლოკომოტივის ბორბალი განსხვავდება, მაგალითად, დიზელის ლოკომოტივის ბორბლისგან. ელექტრო ლოკომოტივის ბორბლების წყვილის ელემენტებია ღერძი, ორი ბორბლის ცენტრი, ორი საბურავი, ორი საბურავის რგოლი და ორი გადაცემათა კოლოფი.

რისგან შედგება ბორბლის ღერძი? ღერძის წარმოებისთვის გამოიყენება გაყალბების მეთოდი და ღერძის ფოლადი, რომელიც შემდგომში ნორმალიზდება და ხასიათდება. თერმული ოპერაციები ხორციელდება მითითებული რეჟიმების ავტომატური აღრიცხვით. ბორბლების ღერძები დამზადებულია შესაბამისი GOST-ის შესაბამისად.

თითოეულ ცალკეულ მონაკვეთს აქვს განსხვავებული დიამეტრი. მათ შორის გადასვლები უნდა ხასიათდებოდეს სიგლუვით. მათ უწოდებენ გარდამავალ ჰანტელებს. ღერძის ბოლოები აღჭურვილია ძაფებით ლილვაკის საყრდენი თხილისთვის, ღარები საკეტი ფირფიტისთვის და ორი M16 ხვრელი ჭანჭიკებისთვის ფირფიტის დასამაგრებლად. ღერძის ბოლოებს აქვს ცენტრალური ხვრელები, რომელთა დახმარებით ღერძი ან ბორბლების წყვილი დამონტაჟებულია ვაგონზე.

ბორბლის წონა შეიძლება განსხვავდებოდეს სისტემის ტიპის მიხედვით. მოდით შევხედოთ ყველაზე გავრცელებულ დიზაინს — РУ-1-Ш-957-Г , რომელიც გამოიყენება მრავალი სატვირთო ვაგონისთვის.

რამდენს იწონის ბორბალი? საშუალო ღირებულება 1150 კგ-დან 1450 კგ-მდეა. ვაგონის ბორბლის წონაა 1390 კგ.

სტანდარტი, რომლის მიხედვითაც ხორციელდება ამ ბორბლის წარმოების პროცესი, არის GOST 4835-2006. მისი საფუძველია დასრულების ღერძი RU-1SH, რომელზეც მიმაგრებულია ორი მყარი ნაგლინი ბორბალი. შემდეგ, წყვილი ღერძული ყუთის ერთეული დამონტაჟებულია, რათა შემდგომში დააკავშიროს მთელი სისტემა საბარგულთან. რომელზედაც დაჭერილია ორი მყარი ნაგლინი ბორბალი 957/175 (GOST 10791-2011), შემდეგ დამონტაჟებულია ორი ღერძული ერთეული, რომლებიც შემდგომში აკავშირებს ბორბლების წყვილს ბორბალთან.

წყვილი ბორბლების გაუმართაობა

ბორბლების წყვილების ძირითადი გაუმართაობა წარმოდგენილია გაქირავებით, სლაიდერებით, ბზარებით, ქვევრებით, გუგებით და ღრუებით. ეს ყველაფერი ჩნდება ბორბლების ზედაპირზე. გარდა ამისა, ბორბლების ნაკრების გაუმართაობა ხდება რკინიგზის შპალების გატეხვის შედეგად. ღერძებსა და ბორბლებში ბზარების გამოჩენა ყველაზე საშიშად ითვლება. თუ მოძრავ შემადგენლობას აქვს ბზარი რგოლში, დისკსა და ბორბლის კერაში, არ უნდა დაუშვას მისი მუშაობა ან გადაადგილება. იგივე ეხება ბორბლის ფლანგებზე წვეტიან გორგლებს და სერიოზულ ცვეთას, სისტემის დაზიანებას, რაც არღვევს ტრასის და მოძრავი შემადგენლობის ნორმალურ ურთიერთქმედებას. ბორბლების უკმარისობა, როგორიცაა ბორბლების გადახვევა, გამოწვეულია მოძრავი ზედაპირის ბუნებრივი ცვეთა და ცვეთათ. ეს ხდება რელსებთან ხახუნის შედეგად. ასეთ სიტუაციაში ბორბლის რგოლის სისქე საჭიროზე ნაკლები ხდება.

ხდება არათანაბარი გადახვევა. ბორბლის დაქირავება ვაგონების მუშაობის აკრძალვის კარგი მიზეზია. ბორბლის სლაიდერი არის გაცვეთილი ლაქა (ხვრეტი), რომელიც ლოკალიზებულია რგოლების მოძრავ ზედაპირზე. ბორბლების ნაკრების სლაიდერები იქმნება, თუ მუხრუჭები სწორად არ არის გამოყენებული. სამუხრუჭე ხუნდებით ძლიერად დაჭერილი ბორბლები არ ბრუნავს, მაგრამ ცოცავს რელსების გასწვრივ. ბორბლის კომპლექტზე გუჯი არის პატარა ლოკალური ჩაღრმავება, რომელიც მდებარეობს ბორბლის რგოლის მოძრავ ზედაპირზე. მისი გარეგნობის მიზეზი არის სლაიდერის ან ფარული ლითონის დეფექტების არსებობა. თუ გუგის სიღრმე აღემატება 1 სმ-ს, ხოლო სიგრძე 2,5 სმ-ს, ბორბლების ნაკრები დაუშვებელია გამოსაყენებლად.

Колесная пара СОНК
SONK ბორბლიანი ნაკრები
Колесная пара НОНК
NONK ბორბლიანი ნაკრები
ბორბლების ღერძი

ბორბლების შეკეთება და მოვლა

სატვირთო ვაგონის ბორბლების ნაკრების ნებისმიერი სახის შეკეთებას აქვს ერთი მთავარი ამოცანა — დეფექტების იდენტიფიცირება, რომლებიც ხელს უშლის უსაფრთხო მუშაობას და მათი აღმოფხვრა. თუ ხარვეზები ვერ აღმოიფხვრება, თუნდაც ბორბლების ნაკრების ძირითადი რემონტით, კომპონენტები უნდა შეიცვალოს. მაშინ ერთადერთი ვარიანტი იქნება ახალი ვაგონის ბორბლების კომპლექტების შეძენა. ბორბლების კომპლექტების შეკეთების გამარტივებული ტექნოლოგიური პროცესი გულისხმობს მოძრავი შემადგენლობის ქვემოდან ამობრუნების გარეშე შემობრუნებას.

ბორბლების ნაკრების პრობლემების აღმოფხვრა და შეკეთება ვაგონის ზოგადი მოვლის ერთ-ერთი ეტაპია. მთელი პროცესი უნდა მიმდინარეობდეს მარეგულირებელ დოკუმენტებში მითითებული წესების მკაცრი დაცვით. მათ ამტკიცებს ვაგონის შეკეთების შემსრულებელი კომპანიის მენეჯმენტი. უპირველეს ყოვლისა, ყველა ნაწილი შემოწმდება, ძირითადი ინდიკატორები გაზომილია და შემოწმდება სტანდარტების შესაბამისად. ბორბლები ამ შემთხვევაში ხდება ყველა ნაწილის შემოწმება, ასევე ძირითადი მაჩვენებლების გაზომვა (მაგალითად, ვაგონის ბორბლის რგოლის სიგანე) და მათი შედარება სტანდარტებთან. ბორბლების კომპლექტებს, რომლებსაც დროული მოვლა არ გაუვლიათ, დაუშვებელია მუშაობა.

ვაგონის ღერძი და სხვა კომპონენტები შემოწმდება ორი გზით:

არ გადმოხვიდეთ ვაგონის ქვემოდან (მიმდინარე რემონტის დროს);
როდესაც ბორბალი ჩამოყალიბდა ბოლო შემოწმებისას, რომელიც ჩატარდა ორ წელზე ნაკლები ხნის წინ.

  • დეფექტები, რომელთათვისაც აკრძალულია ბორბლების გაყიდვა და მათი ექსპლუატაცია:
  • გაზრდილი გაქირავება;
  • ორი ბორბლის არათანაბარი გადახვევა;
  • ქედის შეუსაბამო სისქე;
  • შემცირებული ფერდობის პარამეტრი;
  • ღრმა სლაიდერი;
  • გუგები და ჩაღრმავები;
  • ნიჟარები;
  • ჩიპების არსებობა, ცვლა და ბორბლის საბურავის შესუსტება.